#6 Samples and Sunsets

Na een paar dagen in de middle of nowhere, zijn we nu in het gezellige Ubud. De sfeer is hier goed, er heerst een gezellige drukte en op iedere hoek zit wel een leuk eettentje. Door wat gedoe met onze hotelboeking hebben we bovendien een upgrade gekregen, waardoor we op een grote kamer met prachtig uitzicht over de rijstvelden zitten. De beste kamer van het hotel! Ook kregen we een welkomstmassage en is er een fijn zwembad en aardige staf.

Voor we naar Ubud vertrokken, zijn we nog een dagje met Ogi op pad geweest. Hij regelde een mooie rijstveldenwandeling voor ons van 2 uur. De wandeling was prachtig en onderweg kregen we verse kokosnoot (hij werd ter plekke voor ons uit de boom gehaald) en andere verse vruchten. De gids wist veel te vertellen over de omgeving en de gewassen die er groeiden. We zagen veel bananen, jackfruit, mango’s, kokosnoten, ananas, maar ook kruidnagel, wat een hele scherpe geur heeft natuurlijk. Je kunt wel merken dat het Noorden van Bali wat minder toeristisch is, hoewel de Balinezen ook daar altijd vriendelijk naar je lachen. Toen we langs een soort rijstfabriekje kwamen, mochten we even binnen kijken hoe de rijst werd verwerkt door middel van een machine die de velletjes eraf haalt.

Daarna nam Ogi ons mee naar de Sekumpul watervallen. Deze zijn minder bekend dan de Git Git watervallen, maar misschien nog wel mooier. In ieder geval een stuk minder toeristisch. Daar werden we overgedragen aan een lokale gids, Krisna. Deze jongen gaat ’s ochtends naar school en doet daarna zo’n 2 rondleidingen per dag naar de watervallen. Met het beperkte Engels wat hij sprak, probeerde hij ons dingen over de omgeving te vertellen en grapjes te maken. Na een flinke daling en nog een soort pannenkoekje met palmsuiker onderweg, zagen we opeens de gigantische watervallen opdoemen. Adembenemend. Nog flink wat meters dalen later, konden we het koude water in duiken om even op te frissen en ons klaar te maken voor de terugtocht… Met kramp in de kuitjes kwamen we 2 uur later weer aan bij Ogi, die ons weer terug bracht naar ons hotel. De volgende ochtend werden we uiteraard weer vroeg wakker door de buur-haan en zijn we na een vrij pijnlijke massage aan het zwembad richting Ubud vertrokken.

Maandag zijn we naar Celuk gegaan om daar nog een stenenleverancier te bezoeken. Helaas viel dat bezoek erg tegen. Ik had gehoopt daar weer dezelfde grote labradoriet stenen te kunnen inkopen als ik vorig jaar had gedaan, maar het enige wat het meisje dat ons hielp bleef zeggen was ‘no have’. Ook andere grote stenen hadden ze nauwelijks. Op naar de volgende dan maar. Ook bij een andere grote leverancier hadden ze niet wat ik zocht en toen we terug waren in Ubud en daar langs een winkeltje gingen waar ik vorig jaar was geweest, hadden ze wel labradoriet, maar dit was belachelijk duur. Een teleurstelling dus!

Dinsdag had ik weer een afspraak met mijn agente in Seminyak om de samples te bekijken. Die zagen er gelukkig goed uit. Ik heb besloten om 5 soorten ringen te laten maken en 3 soorten armbandjes. Helaas heb ik van de armbandjes nog geen goede foto’s, dus die houden jullie tegoed. De sample ring is gemaakt met een labradoriet en daarvan heb ik besloten dat die niet in de collectie komt. Maar het ontwerp blijft verder hetzelfde. Ik ben er erg blij mee. Hij is lekker groot en de handgeschreven inscriptie is ook gaaf geworden. Stenen waarvan wel ringen worden gemaakt zijn; Blue Tiger Eye (ook wel haviksoog), Rozekwarts, Zwarte Onyx, Aventurijn en Lapis Lazuli. Iedere ring met zijn eigen bijpassende tekst erin gegraveerd. Alles wordt met de hand gedaan, dus dat geeft een supergave authentieke look! Ook de armbandjes worden trouwens handmatig gegraveerd.

Gisteren zijn we naar de edelsmid geweest in Ubud waar ik vorig jaar ook ben geweest om zelf weer eens aan de slag te gaan. Fijn om weer lekker crea bezig te zijn en leuk dat de zilversmid daar me herkende. Hij was weer even geduldig en gastvrij als altijd. En ik ben weer erg blij met de ringen die ik heb gemaakt!

Morgen gaan we naar Nusa Lembongan. Dit schijnt een prachtig eiland te zijn in het zuiden van Bali. Nóg iets om naar uit te kijken! :)